A Giro d’Italia a Tour de France utáni második legrangosabb kerékpáros körverseny, évente kerül megrendezésre.
A megmérettetés 3 héten át tart, elsősorban olaszországi helyszíneken, de közelebbi vagy akár távolabbi országot is érinthetnek.
Igazán embert próbáló versenyről van szó, amiben vannak sík és hegyi szakaszok, valamint csapat és egyéni futamok is.
Képek forrása: girohungary2022
Története
Az első versenyre 1909-ben került a La Gazzetta dello Sport sportújság szervezésében, napjainkban a Giro d’Italia szervezését már egy sporttársaság végzi.
1909 óta minden év májusában sor került a megmérettetésre, kivéve a 2 világháború alatti években, valamint a covid alatt.
Kezdetben csak olaszok vettek részt a versenyben, de a Giro d’Italia annyira népszerűvé és elismertté vált, hogy egyre több külföldi kerékpáros is csatlakozott – csatlakozik évről évre.
Kezdetektől fogva az olasz bringások a legjobbak, szinte minden rekordot ők tartanak.
Az első, közel 50 versenyt a La Gazzetta dello Sport székhelyének városából, tehát Milánóból indították.
Ez alól kevés kivétel volt, de 1911-ben például áttették a Giro d’Italia indítási helyszínét az ország fővárosába Olaszország egyesítésének 50. évfordulója alkalmából.
A ‘60-as évek óta változtattak a fentieken, és az indulás helyszíne minden évben változik.
A verseny indult már Rómán túl Veronából, Triesztből, Bresciából és Torinóból is.
A ‘60-as évek közepe óta külföldi helyszínekről is rajtol a verseny, az első ilyen helyszínért 1965-ben nem kellett messzire menni, mert ez San Marino volt.
Az idők során Monacóból, Belgiumból, a Vatikánból, 3 ízben Hollandia különböző helyszíneiről, Athénból, Nizzából, Dániából, az Egyesült Királyságból rajtolt a Giro d’Italia mezőnye.
Sőt, 4 évvel ezelőtt, 2018-ban a kerékpárverseny történelme során először Európán kívüli helyszínről, egészen pontosan Jeruzsálemből rajtolt.
Menete
A francia (Tour de France) és a spanyol (Vuelta a España) mellett az olasz kerékpáros verseny a 3 legfontosabb és legelismertebb körverseny, ez utóbbit évente, általában májusban rendezik meg.
Bár az útvonal évről évre változik, a felépítése változatlan.
Minimum két futamidőre kerül sor, valamint csodálatos tájakon haladnak át az Alpokban és a Dolomitokban.
Az embert próbáló útvonalat 23 nap alatt teljesítik, ez alatt az időszak alatt csak 2 pihenőnapjuk van a versenyzőknek.
Minden nap minden szakasz idejét mérik, amint beérkeztek a célba, a versenyzők idejét hozzáadják az előző szakaszidőkhöz. Az áhított rózsaszín trikóba az bújhat bele, aki addig a legrövidebb idő alatt teljesítette a távot.
A legnagyobb figyelem az összetettért folytatott küzdelmet kíséri, de egyéb versenyek, mint például hegyi verseny, 25 éven aluli fiatalok versenye és a csapatverseny tartja izgalomban mind a szurkolókat, mind a résztvevőket.
Hogy miért rózsaszín a trikó?
Ha láttatok már La Gazzetta dello Sport újságot (én magamban csak a “legférfiasabb újságnak becézem a színe miatt), akkor meg is van a válasz.
Ezt a csodálatos rózsaszín trikót először 1931-ben viselték, azóta az olasz kerékpárverseny jelképe.
Eddig legtöbbször, szám szerint 78, nem egymást követő szakaszon keresztül Eddy Merckx viselhette.
Ha már a legeknél tartunk, eddig 3 versenyzőnek sikerült 5 ízben megnyernie egyéniben a Giro d’Italiát, ők az olasz Alfredo Binda és Fausto Coppi, valamint az imént említett belga bringás, Eddy Merckx.
Az egyénivel ellentétben az összetett versenyben nem mindig az időt mérik, a szervezők egy botrány miatt úgy döntöttek, hogy pontrendszert vezetnek be.
Ezen kategória legendája Gino Bartali, aki 7 ízben nyert.
Egészen 1974-ig nem volt trikója a hegyi versenynek, mad úgy döntöttek, hogy zöld trikót fog viselni a kategória győztese. 2012-ben változott a trikó színe a szponzor, a Banca Mediolanum kérésére, azóta a hegyi bringások trikója kék.
A 25 éven aluliak indulhatnak a fiatalok versenyében, ebben a kategóriában az élen álló bringás fehér trikót visel. 1976 óta létezik ez a kategória, 1995-2006 között nem került megrendezésre, 2007 óta viszont ismét minden évben lehet indulni a fiatalok versenyén is.
Eddig két bringásnak sikerült megnyernie mind a fehér, mind a rózsaszín trikót, ők az orosz Evgeni Berzin és a kolumbiai Nairo Quintana.
A Giro d’Italián kétféle csapatverseny létezik, az egyik a leggyorsabb csapat, a másik pedig a szuper csapat verseny. Ez utóbbi először 1993-ban került megrendezésre.
Érdekesség, hogy ugyan tiszavirág életű volt, de létezett fekete trikó is, 1946-1951 között, és az viselhette, aki az összetettben az utolsó helyen állt. Állítólag azért, hogy viselhessék ezt a trikót, egyesek szándékosan veszítettek.
Olaszul tudók és a nyelvet gyakorolni kíválók figyelmébe ajánlom az alábbi videót, amiben az első versenyekről tudhattok meg érdekes információkat:
A covid két éve után idén először kerül ismét megrendezésre a Giro d’Italia, a verseny első 3 napjára Magyarországon kerül sor 2022. május 6-8. között.
A verseny tiszteletére számos magyar város rózsaszínbe borult.
A mezőny Budapestről rajtol, aznap 195 km-t tesznek meg Budapest és Visegrád között. Másnap maradnak a fővárosban
A verseny 3. napjára Balatonfüred és Kaposvár között kerül sor, aznap 201 km-t kell teljesíteniük.
2023-ban a rajtra május 6-án kerül sor Ortonában.
A 106. Giro d’Italia háromhetes kerékpáros szakaszversenye május 28-án ér véget Rómában.
Idén, 2025-ben május 9-én indult a futam, a 3368,7 km-es teljes táv első napján 143 km-t tettek meg a bringások Venaria Reale – Torino között.
Ha még szívesen olvasnál az olasz kultúráról, szokásokról, ételekről, városokról, érdekességekről, nyelvtanulásról, kérlek, hogy látogass el a blogomra.
Ha olaszul tanulsz és a nyelvtannal kapcsolatos ismereteidet bővítenéd, lapozz bele a könyvembe.
Ha olaszul vagy angolul tanulnál, ajánlom figyelmedbe magán- vagy csoportos óráimat.
maglia | trikó |
maglia rosa | rózsaszín trikó |
grande partenza | nagy rajt |
trionfo | diadal |
corsa | verseny |
ciclismo | kerékpározás |
interruzione | megszakítás |
sede | székhely |
quotidiano sportivo | sport napilap |
vittoria | győzelem |