alfa-5143116_1280

Az Alfa Romeo 114 éves mítosza, 2. rész

Az Alfa Romeo egy elsősorban sportkocsik gyártásáról ismert olasz cég, amit 1910. június 24-én alapítottak Milánóban.
Aki lemaradt volna róla, a bejegyzés 1. része itt olvasható.

undefined
Kép forrása: wikipedia

A háború előtti ALFA 15-20 HP forgalmazása 1919-ben indult újra. 1920-ban piacra dobták az Alfa Romeo 20-30 HP-t, az első közúti modellt, amit immár a cég új neve alatt hoztak forgalomba.

Az alacsony eladások következtében az üzletmenet romlott, és a cég eladósodott a bankokkal szemben.
A pénzügyi helyzet a Banca Italiana di Sconto 1921-es csődjével romlott, a céget az Italian Bank vette át.
Ennek következményeként az Alfa Romeo adminisztratív oldalról is ténylegesen az állam irányítása alá került, Végül 1925-ben a bank elűzte Romeót.

Megkezdődött a nagy sportsikerek és a technológiai fejlődés időszaka, az Alfa nemzetközi hírnévre is szert tett. Azonban pénzügyi helyzete tovább romlott, és felvetődött a bezárás lehetősége.
Benito Mussolini azonban közbelépett, mivel úgy vélte, hogy az Alfa Romeo győzelmei tekintélyt adnak Olaszországnak, úgy döntött, elkerüli annak bezárását. A sportsikerek ellenére az Alfa Romeo pénzügyi helyzete továbbra is kritikus volt, amihez nagy mértékben hozzájárult az 1929-es nagy gazdasági válság is.

Motore, Velocità, Auto, Auto D'Epoca

1933-ban a kormány úgy döntött, hogy átveszi az Alfa Romeo banki tulajdonában lévő részvényeket, ezzel hivatalosan is megszerzi az irányítást a cég felett, így állami tulajdonba került.
Mussolini  Ugo Gobbatót bízta meg az Alfa Romeo átszervezésével mind pénzügyi, mind termelési szempontból.
Az Alfa Romeót elegáns vonalvezetésű, erőteljes modellek jellemezték a II. világháborút megelőző években.

1933-ban Gobbato visszavonta az Alfa Romeót a versenyekből és eladta autóit a Scuderia Ferrarinak.

A II. második világháború közeledtével az Alfa Romeo gyártása a repülőgép-hajtóművek és teherautók összeszerelésére irányult. A háború előtti években az Alfa Romeo forgalmának csaknem 80%-át a repülőgépgyártás tette ki. A háború során az Alfa Romeo gyárait többször bombázták.

Automobile, Veicolo, Alfa, Auto, Vecchio

1945-ben az Alfa Romeo visszatért a hagyományos autógyártáshoz. 1950-ben debütált,  a portellói szerelősor, ami végre csökkentette a gyártási költségeket. Évente több ezer jármű került ki a portellói üzemből, míg korábban évente legfeljebb ezer autót gyártottak.

A növekedés állandó volt: az 1955-ben összeszerelt 6.104 autóból az üzem gyártási kapacitása 1960-ban elérte az 57.870 darabot.
Az ötvenes évek második felében a háború utáni válságból teljesen kilábalt olasz autópiac, a dolce vita időszakában a középosztálynak szánt új autó a Giulietta volt, egy kisebb és olcsóbb modell. Az autó példátlan sikert aratott, és kiérdemelte az „Olaszország kedvese” becenevet. A Giulietta piacra dobásának köszönhetően az Alfa Romeo eladásai jelentősen megnőttek, és ez lehetővé tette a márka megmentését.

Alfa Romeo, Giulia, Quadrifoglio Verde

A Giuliettát felváltó modell, a Giulia 1962 júniusában jelent meg a piacokon, majd a következő években számos változat került a piacra, amik a modellpalettát olyan markánsan sportos változatokkal is kiegészítették, mint a Giulia GT.
A termékpaletta teljessé tétele érdekében az Alfa Romeo úgy döntött, hogy piacra dobja a Duettót, ami 1966 márciusában debütált. Az autó figyelemre méltó sikert aratott, átlépte a nemzeti határokat és eljutott az Egyesült Államokba is.

Ezekben az években az Alfa Romeo hírneve csúcsán bemutatott egy másik modellt is, ami bevéste magát a történelembe. A korlátozott számú példányban gyártott modell nem más, mint a 33 Stradale.
Ezekben az években adták át a cég tesztpályáját is Baloccóban.

Automobile, Alfa Romeo, Giulia Super

1972-ben debütált az Alfasud, egy közepesen kicsi modell, ami egyben az első elsőkerék-meghajtású Alfa Romeo is. A hetvenes évek azonban továbbra sem voltak  szerencsések a tömegtermelés tekintetében, különösen az 1973-as olajválság miatt, ami súlyosan érintette az autóipart.

A hetvenes évek vége és a nyolcvanas évek eleje közötti időszakot az Alfa Romeo kínálatában elavult modellek jelenléte jellemezte, amiket nem váltottak fel a márka presztízséhez méltó új autók. A modellek kidolgozása is hiányos volt, a gondatlan összeszerelés és az anyagok rossz minősége miatt.
Átmeneti javulás következett be, amikor 1983-ban bemutatták az Alfasudot felváltó modellt, a 33-ast, ami kiváló kereskedelmi sikert aratott.

Automobile, Alfa Romeo, Fari, Moderno

Azonban a magas termelési költségek változatlanul fejfájást okoztak a cégnek. Romano Prodi úgy döntött, hogy eladja az autógyártó céget egy magáncsoportnak. 1986-ban, a Forddal vívott heves csata után a Fiat-csoport Prodinak köszönhetően megszerezte az Alfa Romeót.

A fordulópont 1997 volt, köszönhetően a 156 megjelenésének, ami sportos és innovatív vonalvezetésével fémjelezte az autótervezést, és azonnal jelentős sikereket ért el olyannyira, hogy 1998-ban elnyerte az Év Autója rangos díjat.

Automobile, Veicolo, Morgan, Alfa Romeo

A 2000-ben bemutatott modell, a 147-es valójában nagy sikert aratott a közönség körében, és 2000-ben elnyerte a Volante d’Oro díjat, 2001-ben pedig az Év Autója címet.

2003-ban bemutatták a GT modellt, amely a következő évben elnyerte a „Legszebb autó a világon” díjat
2005-ben debütált a 159-es, vagyis a 156-ost felváltó közepesen magas kategóriájú modell.

2015. június 24-én, a cég alapításának 105. évfordulója alkalmából bemutatták a Giuliát Quadrifoglio sportváltozatban.
2022. február 8-án világpremierként mutatták be az első hibrid motorral kapható modellt, valamint a cég által gyártott második SUV-ot, a Tonale-t.

Olaszul tanulók vagy a nyelvet gyakorolni kívánok figyelmébe ajánlom az alábbi érdekes, olasz nyelvű videót:

Ha tetszett a bejegyzés és szerinted másoknak is érdekes lehet, köszönöm szépen, ha megosztod!

mito mítosz
azienda cég
fondare alapítani
marchio márka
innovazione innováció
azione részvény
origine eredet
vendita eladás
successo siker
quadrifoglio négylevelű lóhere
Facebook
Twitter
LinkedIn