Ha meghoztad azt a fontos lépést, hogy Olaszországba költözöl, mindenekelőtt alaposan elő kell készítened mindent, amire szükséged lesz a hivatalokban az ügyintézésekhez, valamint szerintem tárazz be bőven nyugtatóból is, egy idő után biztosan ráfanyalodsz. 😉
Röviden és tömören: meglehetősen bonyolultak ezek a költözéssel, letelepedéssel kapcsolatos ügyintézések, az eljárások és a hőn várt dokumentumok beszerzése sok türelmet és még több időt igényel.
Ha nem láttad a sorozat 1. részét, amiben a nyelvtudás fontosságáról, kiadásokról és a pillanatnyi olasz árakról és költségekről informálódhatsz, akkor ITT tudod bepótolni.
Mi az olaszországi letelepedés menete?
Ahhoz, hogy az olasz olvasatban “létezz”, és tudd intézni az életedet (számlaszámnyitás, álláshirdetésre jelentkezés, lakásbérlés vagy vásárlás, autóvásárlás, hogy csak a legfontosabbakat említsem), szükséged van az úgynevezett codice fiscaléra, ami a neved és a születési időpontod adatai alapján egy speciális nyilvántartási szám, hívhatod adószámnak is, betűkből és számokból álló kód, amit az Adóhivatal bocsát ki.
A codice fiscale online is generálható, de az ügyintézésekhez szükséges az eredeti, pecsétes változat, tehát rá kell szánni az időt, és el kell menni a legközelebbi adóhivatalba. Elvileg ennek az iratnak a beszerzése pikk-pakk megvan.
Ahogy említettem, az adószám megadása elengedhetetlen egy sor irat, igazolás, kérelem és okirat elkészítésénél, valamint majd a későbbiekben az adózásnál is.
Az Európai Unió minden állampolgára legfeljebb három hónapig tartózkodhat bármelyik tagállamban regisztráció nélkül.
Őszintén szólva, nem hinném, hogy ezt az olaszok nagyon ellenőriznék, de nem szeretnék kockázatos tippeket adni.
Az országba való belépéskor csak személyazonosító okmányokra van szükséged, tehát érvényes útlevélre vagy személyi igazolványra.
Ha Olaszországba kívánsz költözni, és / vagy 90 napnál tovább maradni, akkor el kell indítanod a tartózkodási engedélykérelem folyamatát.
Ehhez az alábbi dokumentukra lesz szükséged:
– Alkalmazottak esetében: munkaviszony igazolása a munkáltató részéről, vagy munkaszerződés a leendő munkáltatótól
-Egyéni vállalkozó esetében: az egyéni vállalkozói státuszt igazoló dokumentum (például az adószám igazolása)
– Nyugdíjasok esetében: a teljes körű egészségbiztosítást igazoló okmány, valamint az ellátás fenntartására való jogosultságot igazoló okmány·
– Tanulók esetében: az adott oktatási intézménybe való felvételről szóló igazolás, teljes egészségbiztosítást igazoló okmány
Kép forrása: lamilano.it
Ezekkel az okmányokkal az önkormányzat anyakönyvi hivatalában (itt intézik a népességnyilvántartással kapcsolatos ügyeket is) vagy a rendőrkapitányságon lehet lakcímet kérni, és megszerezni az anyakönyvi bejegyzést.
Az illetékes önkormányzat anyakönyvébe való bejelentkezés a hosszú ideig tartó engedélyen túl többek között az olasz egészségügyi ellátáshoz való jogot is jelenti.
Az anyakönyvi nyilvántartásba vételt követően a leendő olaszországi lakosnak meg kell várnia, amíg a rendőrség személyesen ellenőrzi, hogy valóban az adott lakcímen lakik-e életvitelszerűen.
A rendőrségi ellenőrzés után legalább 45 napot kell várnia arra hogy a rendszerben frissüljenek az adatok, és tovább lehessen folytatni az ügyintézés bürokratikus menetét, például igazolásokat lehessen igényelni. Sok esetben a 45 nap inkább 90, ugye mondtam, hogy szükség lesz a nyugtatóra? 😉
Kép forrása: hijrapress.com
És ha ez még nem lenne elég, ha minden okmányt beszereztünk, akkor ki kell váltanunk a külföldiek számára kiállított személyi igazolványt, ahol ismét temérdek kérdéssel kell szembenéznünk, többek között azzal is, hogy halálunk esetén kívánunk-e szervdonorok lenni.
Kép forrása: www.farmaciadimontenero.it
Hurrá, frissült a rendszer, benne vagyunk, mi a következő lépés?
Jöhet a lakhely szerint illetékes háziorvos és gyerekorvos választás! Erősen ajánlott Európai Uniós társadalombiztosítási kártyával rendelkezni.
Öt év elteltével, ha az uniós állampolgár jogszerűen és folyamatosan Olaszország területén tartózkodott, jogában áll állandó tartózkodást kérni.
Családok letelepedése esetén, ha a feleség nem dolgozik, a férj munkáltatójának nyilatkozatára van szükség, amiben igazolja családi állapotát, valamint kijelenti, hogy a férj biztosítása fedezi az egész család (feleség, gyerekek) egészségügyi biztosítását is.
Ha tetszett a bejegyzés, és úgy gondolod, hogy másoknak is hasznos lehet, köszönöm szépen, ha megosztod! 🙂
ufficio dell’anagrafe | anyakönyvi hivatal – a népességnyilvántartó is itt van |
certificato di nascita | születési anyakönyvi hivatal |
certificato di residenza | lakcím igazolás /“kártya” |
marca da bollo | illetékbélyeg |
carta d’identità | személyi igazolvány |
impronte digitali | digitális ujjlenyomat |
passaporto | útlevél |
soggiornare | tartózkodni |
paese membro | tagország |
trasferirsi | elköltözni |
Lavoratore dipendente | alkalmazott |
Lavoratore autonomo | egyéni vállalkozó |
cittadino dell’Unione europea | EU-s állampolgár |
residenza | lakcím |
certificato | igazolás |
Agenzia delle Entrate | NAV, Adóhivatal |
contratto di lavoro | munkaszerződés |
polizia | rendőrség |
medico di famiglia / medico di base | családi / háziorvos |
pediatra | gyerekorvos |