Napjainkban gyalog vagy vízibuszokkal, az úgynevezett „vaporetto”-val lehet Velencében közlekedni, de nem volt ez mindig így.
A gondolák manapság turista látványosságnak számítanak, anno a helyiek, elsősorban a tehetős nemesek közlekedési eszközeként szolgáltak.
Az idők során az eredeti gondolák méretükben és színükben is óriásit változtak.
Minden évben szeptember első vasárnapján rendezik meg Velencében a történelmi hajósfelvonulást, a Regata Storica di Venezia-t. A felvonulás keretében sok-sok féle történelmi hajó vonul fel a Canal Grandén.
Ekkor és itt lehet megtekinteni a tradicionális gondolákat, amik nagyon különböznek a maiaktól.
Az 1500-as évek előtti gondolák nagyon színesek, agyon cicomázottak voltak, tele aranydíszítésekkel és faragásokkal.
Minél cicomásabb, színesebb volt egy gondola, annál befolyásosabbnak és gazdagabbnak számított az adott nemesi család.
Az 1500-as években versengés kezdődött a családok között, hogy kinek volt pompásabb, nagyobb, szebb, jobban feldíszített a gondolája.
Akkor ma miért feketék a gondolák? – tehetjük fel jogosan a kérdést.
Különböző teóriák keringenek ekörül.
Vannak, akik úgy gondolják, hogy a Velencei Köztársaság, azaz a Serenissima bukása után festették át a gondolákat feketére.
Egy másik gondolat szerint a gondolákat 1630 után, a több mint 50.000 halálos áldozatot követelő pestisjárvány után, a gyász jegyében festették át a hajókat feketére.
A fenti feltételezések több okból kifolyólag sem állják meg a helyüket.
Fennmaradt egy 1609-es dokumentum, ami szerint akkoriban a gondolák cicomázása körüli versengés olyan méreteket öltött, hogy a Szenátus úgy döntött, hogy véget vet ennek az oktalan rivalizálásnak.
A határozat napjától kezdődően minden gondolának egységesnek, egyformának, feketére festettnek és cicomamentesnek kellett lennie.
A Szenátus a fekete színt választotta, mert a fekete az elegancia és nem a gyász színe volt akkoriban. Anno a gyászt piros színnel fejezték ki.
A színén kívül még egy dolog egységes a gondolákban, ami nem más, mint a „ferro” (vas), vagy más néven a „pettine” (fesű).
A ferro 10-12 kg súlyú, az a feladata, hogy ellensúlyozza a gondola hátuljában álló gondolás súlyát.
A „pettine” S alakja a Canal Grandét; a felső, vastag rész a dózse sipkáját szimbolizálja. Az ez alatti boltív a Rialto hidat szimbolizálja, alatta található 6 fog, amit „sestieri”-nek hívnak, Velence 6 kerületét (San Marco, San Polo, Santa Croce, Castello, Dorsoduro és Cannalegio) szimbolizálja. A jobb oldali, magányos fog a Giudeccát szimbolizálja. A hat fog között 3 apró ciráda a Velencei-lagúna 3 legnagyobb szigetét (Murano, Burano, Torcello) szimbolizálja.
A kép forrása: italianbites
A „forcola” minden gondolán más és más, ez a faragott fa az, ahová a gondolás az evezőt támasztja, a forcolát az ő magasságához tervezik.
Olaszul tanulók vagy a nyelvet gyakorlók számára ajánlom az alábbi, korabeli dokumentumfilmet:
Az alábbi, szintén olasz nyelvű videóban pedig a gondolaépítés titkaiba pillanthattok be:
Ha tetszett a bejegyzés, és úgy gondolod, hogy másnak is érdekes lehet, köszönöm szépen, ha megosztod. 🙂
sfilata | felvonulás |
rappresentare | képviselni |
caduta | bukás |
famiglia nobile | nemesi család |
competizione | verseny, versengés |
peste (la) | pestis |
eleganza | elegancia |
dipingere | lefesteni |
lutto | gyász |
mettere / porre fine a | véget vetni valaminek |
Ha úgy gondolod, hogy másnak is érdekes lehet ez a bejegyzés, köszönöm szépen, ha megosztod. 🙂