A firenzei dóm oltára mögött található egy rendkívüli óra, ami nem csupán az időt mutatja, hanem egyedi történetet is mesél. Paolo Uccello 1443-ban festette meg ezt a mesterművet, ami a hora italica szerint méri az időt, és napnyugtakor fejezi be napi ciklusát.
Az óra az óramutató járásával ellentétes irányban mozog, ami a középkori időszámítás hagyományait tükrözi. De vajon miért készült így? Hogyan kapcsolódik a dóm építészetéhez és szimbolikájához?
A firenzei dóm órájának története
A firenzei dóm, hivatalos nevén a Santa Maria del Fiore katedrális, az egyik legismertebb épület Olaszországban. Az oltár mögött található óra különleges, mivel nem a mai standard időszámítást követi, hanem a középkori hora italica rendszert.
A hora italica egy régi időmérési rendszer, ami főként Olaszországban, valamint Sziléziában és Lengyelországban volt elterjedt a XIV. századtól kezdődően.
A rendszer lényege, hogy a napot 24 egyenlő órára osztották.
Az órák számozása napnyugtakor kezdődött, nem éjfélkor, mint a mai időszámításban.
A nap vége és kezdete a természetes fényviszonyokhoz igazodott, így az emberek könnyebben ki tudták számítani, hogy még mennyi világos órájuk maradt.
A rendszer előnye az volt, hogy segített az embereknek meghatározni a hátralévő nappali órák számát, mivel egyszerűen 24-ből kivonták az aktuális órát.
Kép forrása: wikipédia
Miért szűnt meg?
Az óraátállítás nehézkes volt, mivel a napnyugta időpontja évszakonként változott.
A mechanikus órák elterjedése miatt egyre nehezebb volt pontosan beállítani az időt.
A XVIII. század közepétől fokozatosan felváltotta a francia vagy ultramontán időszámítás, ami a mai rendszer alapja.
Az órát Paolo Uccello, a reneszánsz festészet egyik kiemelkedő alakja készítette 1443-ban, ami nem csupán egy időmérő eszköz, hanem egy igazi művészeti remekmű is. A számlapján római számok jelzik az időt egytől huszonnégyig, és különleges módon ellenkező irányban halad.
Paolo Uccello (1397–1475) olasz festő és mozaikkészítő volt, aki a firenzei reneszánsz egyik kiemelkedő alakja. Eredeti neve Paolo di Dono volt, de a „Uccello” (madár) nevet azért kapta, mert különösen szerette az állatok, főként madarak ábrázolását.
Lorenzo Ghiberti műhelyében tanult, ahol Donatello társaságában dolgozott.
Korai művei még a gótikus stílushoz kapcsolódtak, de később a reneszánsz perspektíva és geometria iránti érdeklődése határozta meg munkásságát.
Legismertebb művei:
San Romano csata, ami egy három festményből álló sorozat, és a perspektíva mesteri alkalmazását mutatja be.
Teremtés jelenetei (Santa Maria Novella freskói)
John Hawkwood zsoldosvezér emlékfreskója (Firenzei dóm)
Kép forrása: wikipédia
Miért volt különleges?
Uccello megszállottan kutatta a lineáris perspektívát, és festményein gyakran alkalmazott bonyolult geometriai szerkezeteket. Bár művészete nem hozott számára nagy anyagi sikert, mégis jelentős hatással volt a reneszánsz festészet fejlődésére.
Miért jár az óramutató ellenkező irányban?
A középkori Olaszországban az időszámítás nem éjféltől indult, mint manapság, hanem a napnyugtától. Ez azt jelentette, hogy a nap végének és kezdetének meghatározása mindig a természetes fényviszonyokhoz igazodott. A firenzei óra ezt a régi hagyományt követi, és napnyugtakor fejezi be napi ciklusát, nem pedig éjfélkor.
Mechanikáját eredetileg Angelo di Niccolò órásmester tervezte, majd később több alkalommal restaurálták, hogy megőrizze működőképességét. Az óramutató járásával ellentétes haladása egyedi jellemzője a középkori időmérők egy részének, de manapság nagyon kevés ilyen óra maradt fenn.
Az óra elhelyezése és szimbolikája
Az óra a dóm belső homlokzatán, az oltár mögött található. Az elhelyezése nem véletlen, hiszen a középkori egyház számára az idő szakrális jelentőséggel bírt. Az óra nemcsak a hívők számára mutatta az időt, hanem emlékeztette őket az isteni rend és az élet természetes ciklusaira.
A dóm építészetében az idő fogalma többször visszaköszön, és az óra összekapcsolja az épület központi tengelyét a keresztelőkápolnával. Ez egy spirituális és liturgikus kapcsolatot teremtett a térben, ami erősítette a templom szimbolikáját.
Művészeti és kulturális jelentősége
Paolo Uccello festett számlapja művészileg is jelentős alkotás. Az óra egy négyzetbe foglalt kör, amit négy kisebb kör egészít ki a sarkokban. Ezekben a körökben szentek vagy próféták arcképei láthatók, akik különböző irányokba tekintenek, így egyfajta időbeli és spirituális dimenziót kölcsönöznek a műnek.
Uccello nemcsak festő, hanem matematikai és geometriai megoldások iránt érdeklődő művész is volt, ezért az óra egyes elemei aranymetszés alapján komponált szerkezetet mutatnak.
Kép forrása: repubblica
Bár a firenzei dóm órája egyedi, nem az egyetlen óra a világon, ami az óramutató járásával ellenkező irányba jár. Egyes középkori csillagászati órák, mint például a prágai csillagászati óra, speciális mechanikával rendelkeznek, bár nem pontosan ugyanúgy működnek, mint a firenzei óra.
Továbbá néhány más régi templomi óra és múzeumban kiállított mechanikus óra szintén az óramutató járásával ellenkező irányban halad, főként történelmi vagy művészeti okokból.
A firenzei dóm órája nem csupán egy időmérő eszköz, hanem egy történelmi és művészeti különlegesség, amely a középkori időszámítás, az egyházi szimbolika és Paolo Uccello festői tehetségének találkozását tükrözi.
Ha Firenzében jársz, mindenképpen érdemes egy pillantást vetni rá!
Szeretsz olvasni az olasz kultúráról, szokásokról, ételekről, városokról vagy nyelvtanulási érdekességekről? Akkor a blogomban bőven találsz inspiráló tartalmat!
Nyelvtani tudásodat fejlesztenéd? Lapozz bele az olasz nyelvtan könyvembe! Érthető, gyakorlatias, kétnyelvű, jobb agyféltekés.
Olaszul, spanyolul vagy angolul tanulnál? Várlak szeretettel online magán- vagy csoportos óráimon, ahogy Neked kényelmes!
orologio | óra |
cattedrale | katedrális |
altare | oltár |
dipinto | festmény |
numeri romani | római számok |
rinascimento | reneszánsz |
facciata | homlokzat |
tramonto | napnyugta |
ciclo | ciklus |
artista | művész |