A vatikáni vasút rejtélyei
A világ legkisebb szuverén államának, a Vatikánnak a nevét gyakrabban kötik spirituális vezetőkhöz, reneszánsz mesterművekhez és történelmi tárgyalótermekhez, mint egy sínpárhoz. Ám megbújva a vatikáni kertek falai mögött, egy alig ismert, mégis rendkívül különleges infrastruktúra található: a vatikáni vasút.
Kép forrása: wikipedia
Diplomáciai sínek
A vatikáni vasút 1929-ben vált a miniállam részévé, amikor a lateráni egyezmény rögzítette az állam függetlenségét. Ez a megállapodás nemcsak politikai, hanem logisztikai szempontból is mérföldkő volt. A vatikáni vasútvonal lényegében egyfajta gesztus Olaszország részéről, biztosítva a Szentszék szimbolikus és gyakorlati kapcsolatát a világi infrastruktúrához.
A legkisebbek királya
A pályaszakasz mindössze 300–400 méter hosszú, de mindent tud, amit egy vasút tudhat: van sínpár, egy állomásépület, rakodóterület és egy, a Vatikán falán keresztül vezető monumentális vaskapu, ami évente csupán néhány alkalommal nyílik ki.
Ki használja?
Bár személyvonatok szinte sosem járnak erre, a vasút fontos logisztikai szerepet tölt be. Könyveket, irodai felszerelést, liturgikus eszközöket, sőt még bort is szállítanak ezen keresztül.
2002-ben II. János Pál pápa zarándoklatot tett ezen az úton az Assisi Szent Ferenc emlékév alkalmából, és ezzel történelmet írt, hiszen ő volt az első pápa, aki utazott a vatikáni síneken.
Turisták a fedélzeten
Az utóbbi években a vasút egyfajta turista látványossággá is vált. Bizonyos napokon a látogatók a Vatikáni Kertek megtekintését követően kisvonattal utazhatnak el a Castel Gandolfo-i pápai rezidenciáig. Ez a szakasz nemcsak különleges hangulatot, de egyfajta spirituális nosztalgiát is kínál. Vonattal utazni a Vatikánból valóban egyedi élmény.
Kép forrása: wikipedia
Elfeledett technikai kuriózum
Érdekesség, hogy a vatikáni sínpár nem villamosított, míg az olasz kapcsolódó szakasz igen. A Vatikánnak nincs saját mozdonya, minden vasúti járművet az olasz államvasutak (FS) biztosít. Ettől a vatikáni vasút inkább reprezentatív, semmint funkcionális, de éppen ebben rejlik a varázsa.
7+1 Meglepő érdekesség a vatikáni vasútról
1. A vasút, amit Mussolini „ajándékozott” a Vatikánnak
A lateráni egyezmény egyik gyakorlati következménye volt, hogy Olaszország vállalta, hogy összeköti a Vatikánt az olasz vasúthálózattal. Ez nemcsak politikai szimbolikával bírt, hanem a Szentszék függetlenségét is demonstrálta a közlekedés területén.
2. Az art déco kisékszerdoboz
A Stazione Vaticana nemcsak ritka használata miatt különleges, hanem építészeti szépsége okán is. Az art déco részletek, mint pl. a márványburkolatok, ívelt ablakok, geometrikus díszítések méltók lennének akár egy múzeumba is.
3. A kapu, amit a legtöbb római soha nem lát nyitva
A Vatikán falába vágott vasúti kapu csak különleges alkalmakkor nyílik, sokan életük során egyszer sem látják működés közben. A pillanat, amikor egy FS mozdonyszerelvény belassul a vaskapun keresztül, olyan ritka, hogy rendszeresen szerepel vasút rajongói videókban.
4. Titkos ajtók és karbantartó alagutak
A vasút mellett kiszolgáló folyosók és lejárók is húzódnak, amelyeket elsősorban raktározásra és technikai hozzáférésre használnak. Ezek ritkán látott részei a városállamnak.
5. A vatikáni kertvonat
A látogatók egyik kedvenc titkos programja a „Treno dei Giardini”, ami egy különvonat, és ami a vatikáni kertekből indul Castel Gandolfóba. A kombinált jegy tartalmazza a múzeumokat, a kerteket és a pápai kastélyt is.
6. Nincs hangosbemondó
A vatikáni állomáson nincsenek hangosbemondók, peronfelügyelet, vagy indulásjelzők, hiszen nincs is rájuk szükség. Az indulásokat előre egyeztetik, és zárt körű protokoll szerint bonyolítják.
7. Szerep filmekben és titkos iratokban
Bár nem hollywoodi díszlet, a vatikáni vasutat többször használták dokumentumfilmekben és regényekben, gyakran mint háttér a Vatikán rejtélyes logisztikai műveleteihez. Egyes összeesküvés-elméletek szerint fontos iratok és relikviák szállítására is használják, bár ezt soha nem erősítették meg.
+1: Nincs jegyautomata
Utazás előtt ne keresd a jegyautomatát, a vatikáni vasúton nincs nyilvános jegyértékesítés. Az utazások mind előzetesen szervezettek, gyakran vallási vagy diplomáciai céllal történnek.
Szeretsz olvasni az olasz kultúráról, szokásokról, ételekről, városokról vagy nyelvtanulási érdekességekről? Akkor a blogomban bőven találsz inspiráló tartalmat!
Nyelvtani tudásodat fejlesztenéd? Lapozz bele az olasz nyelvtan könyvembe! Érthető, gyakorlatias, kétnyelvű, jobb agyféltekés.
Olaszul, spanyolul vagy angolul tanulnál? Várlak szeretettel online magán- vagy csoportos óráimon, ahogy Neked kényelmes!
ferrovia | vasút |
stazione | állomás |
binario | vágány |
treno | vonat |
passeggero | utas |
locomotiva | mozdony |
vagone | vagon, kocsi |
rotaia | sín |
ingresso | bejárat |
giardini | kertek |
pellegrinaggio | zarándoklat |
logistica | logisztika |