Valójában kevés márka büszkélkedhet olyan jól ismert és elterjedt logóval a kollektív tudatban, mint a Ferrari sárga háttérben ágaskodó, fekete lóval.
A maranellói emblémának a kialakulásához egy kifejezetten érdekes és kevésbé köztudott történet párosul. Óriásit téved az, aki úgy gondolja, hogy a logó Enzo Ferrari képzeletének a szüleménye lett volna.
Képek forrása: it.motor1
A cavallino emblémája valójában Francesco Baraccának köszönhető.
Ki is volt ő?
Az I. világháború egyik legendája és hőse jómódú, grófi családból származott. A Modenai Katonai Akadémia elvégzése után pilótaként szolgálta hazáját. Akkoriban még nem létezett a légierő, hanem az a lovas hadsereg részét képezte.
Baracca 63 bevetésen vett részt és 34 ellenséges repülőgépet tett ártalmatlanná.
Az 5. megsemmisített repülő után minden, immár ászpilótának megadatott az a lehetőség, hogy a pilótafülkéjére saját emblémát fessen fel.

Baracca, mint minden olasz férfi, rajongott édesanyjáért, ráadásul grafomán is volt, napi szinten írt levelet édesanyjának a háború alatt. Halála előtt 2 hónappal, 1918 áprilisában küldött egy levelet egy ikonikussá vált fényképpel, amin ő és a gépére festett ágaskodó lovacska látszik.
A legenda szerint a ló a Királyi Piemonte Lovasság emblémájából származik, az eredeti ezüstös-fehér lovat állítólag Baracca pirosra festette, hogy jól beazonosítható legyen a gépe. Mivel akkoriban még nem készültek színes fényképek, soha nem fogjuk megtudni, hogy igaz-e a történet ezen része.
5 évvel Baracca halála után, 1923-ban egy fiatal pilóta, aki nem volt más, mint Enzo Ferrari, megszerezte élete első győzelmét a ravennai Circuito del Savioban. A díjátadó ünnepségen ott állt a színpadon Baracca édesapja is.
Egy évvel később Baracca édesanyja is szemtanúja lehetett Enzo Ferrari tehetségének és győzelmének.

Nem sokkal ezután Enzo meglátogatta Baraccáékat a családi birtokon, ennek a baráti látogatásnak a során ajánlotta fel a grófnő Ferrarinak, hogy használja elhunyt fia emblémáját.
„Ferrari, metta il cavallino rampante del mio figliolo sulle sue automobili, Le porterà fortuna”, azaz Ferrari, tegye a fiam ágaskodó lovát az autóira, szerencsét fog hozni Önnek”.
Bár Enzo a Scuderia Ferrarit 1929-ben alapította, 2,5 éven keresztül nem használt semmilyen emblémát.
Majd az ágaskodó ló nem az istálló autóin, hanem a Ferrari motorkerékpárokon debütált 8 nappal megelőzve azt, hogy az autókra is rákerült volna.

Az embléma használatának egy olyan prózai oka volt, hogy így tudták megkülönböztetni az istálló autóit a versenyzésben részt vevő Alfa Romeóktól, amiken zöld négylevelű lóhere volt az embléma.
Akkoriban ugyanis a Ferrari az Alfa Romeo versenycsapata volt.
A felek szakítása után egy záradék alapján Enzo 4 évig nem használhatta a logót és nem hívhatta a csapatát Ferrarinak.
9 évtizeddel az események után kijelenthetjük, nem volt rossz ómen egyik jelképválasztás sem.
A Scuderia Ferrari a múlt hétvégén ünnepelte 1000. Forma-1-es futamát, stílszerűen Olaszországban.
Olaszul tudók és a nyelvet gyakorolni kívánók figyelmébe ajánlom az alábbi videót:
A logó evolúciója
Bár az embléma alapmotívuma az 1920-as évek óta változatlan, az évtizedek során finomhangolták a dizájnt. Az első verziókon a ló karcsúbb volt, míg a modern változat erőteljesebb és dinamikusabb megjelenést kapott.
A sárga háttér jelentése
Enzo Ferrari nem véletlenül választotta a sárga hátteret: ez Modena városának hivatalos színe, amely egyben tisztelgés is Ferrari szülővárosa előtt.
A Porsche és Ferrari közös motívuma
Érdekesség, hogy Stuttgart címerében is szerepel egy ágaskodó ló, amely a Porsche emblémájának része. Egyes történetek szerint Francesco Baracca vadászgépén lévő ló is innen eredhetett, mivel egy német pilóta gépéről vette át a motívumot.
A Ferrari és az Alfa Romeo kapcsolata
A Ferrari embléma először nem is Ferrarin, hanem egy Alfa Romeo versenyautón jelent meg, mivel Enzo Ferrari az Alfa Romeo versenycsapatát vezette. Csak később, a saját autómárka megalapításával vált a Ferrari hivatalos jelképévé.
A szerencsehozó embléma
Baracca édesanyja azt mondta Enzo Ferrarinak, hogy az ágaskodó ló szerencsét hoz majd neki. Azóta a Ferrari a világ egyik legsikeresebb autómárkája lett, így talán tényleg volt benne valami varázslat!
Szeretsz olvasni az olasz kultúráról, szokásokról, ételekről, városokról vagy nyelvtanulási érdekességekről? Akkor a blogomban bőven találsz inspiráló tartalmat!
Nyelvtani tudásodat fejlesztenéd? Lapozz bele az olasz nyelvtan könyvembe! Érthető, gyakorlatias, kétnyelvű, jobb agyféltekés.
Olaszul vagy angolul tanulnál? Várlak szeretettel online magán- vagy csoportos óráimon, ahogy Neked kényelmes!
| aviatore | pilóta |
| carlinga | pilótafülke |
| asso | ász |
| abbattere un aereo | lelőni egy gépet |
| ottenere | megszerezni |
| vittoria | győzelem |
| cavallino rampante | ágaskodó lovacska |
| cavallo | ló |
| quadrifoglio | négylevelű lóhere |
| scuderia | istálló |