fbpx skip to Main Content
info@olasznyelvtan.hu
Ma 75 éves A Vespa!

Ma 75 éves a Vespa!

Az olaszok egyik ikonikus szimbóluma, ami ma ünnepli a 75. születésnapját,  nem kismotor, nem robogó, hanem egyszerűen Vespa. 🙂

A Vespa egy Piaggio modell, amelyet 1946. április 23-án szabadalmaztattak, Corradino D’Ascanio repüléstechnikai mérnök tervezése alapján. Ez a világ egyik leghíresebb ipari formatervezési terméke, és többször használták az olasz design szimbólumaként. A Vespát a világ minden táján kiállították a formatervezés, a modern művészet, a tudomány és a technológia, valamint a közlekedési múzeumokban. A milánói Triennale Design Múzeum és a New York-i MoMA állandó gyűjteményének a része.

Vespa, Motorcycle, Scooter, Transport, Vehicle

A Vespa története

Enrico Piaggio valami igazán különlegeset szeretett volna létrehozni, és az innovatív alkotáshoz olyan tervezőt választott, akinek elméje mentes a motorkerékpárral kapcsolatos konstruktív koncepciótól. Nos, így esett a választása Corradino D’Ascanio repüléstechnikai mérnökre, a modern helikopterek néhány kísérleti modelljének tervezőjére, és egyben arra a férfira, akiről köztudott volt, hogy utálta a motorkerékpárokat.

Vespa, Motorcycle, Greece, Karpathos, White, Black

D’Ascanio ki nem állhatta, hogy át kell “másznia” egy motorkerékpáron azért, hogy ráülhessen, ezért repüléstervezői tudását felhasználva innovatív, vázcső nélküli motort tervezett, amire korra és nemre való tekintet nélkül bárki könnyen fel tudott pattanni és ráadásul könnyű vezetni is. A motort elrejtette, így senki  nem olajozta össze a ruháját motorozás közben.
Mindemellett az is kitétel volt, hogy mindenki meg tudja fizetni, tehát tömegcikké válhasson.
A Vespa prototípusát Toszkánában, Pontederában gyártottak 1946 áprilisában.
Az első Vespa 98 cm³-es, kétütemű, három sebességes, 3,2 lóerős volt, és maximálisan 60 km/h sebességgel száguldott.

Vespa, Motorcycle, Scooter, Vehicle, Transportation

A Vespa név eredete

A név eredete bizonytalan, az egyik hipotézis szerint  Enrico Piaggio felkiáltásából született, aki a prototípus láttán azt mondta a motor hangja alapján, valamint a  karosszériát felülről vizsgálgatva, hogy olyan, mintha egy darázs lenne. (vespa = darázs)
A másik verzió szerint a Veicoli Economici Società Per Azioni-ból képzett mozaikszóról van szó.
Egyébként a Fiat elnevezés is így született.
Piaggio társasági formája, a részvénytársaság (società per azioni), az első olasz részvénytársaságok egyike volt.

Vespa, Motor Scooter, Two Wheeled Vehicle, Piaggio

Az első 50, kézzel összeszerelt Vespa 98 modellek előtti piacra dobott robogók nem győzték meg teljesen az érdeklődőket, a klasszikus változat 55.000 lírába, a luxus pedig 61.000 lírába került.  Az értékesítés lassan haladt, a két utolsó motort a Piaggio vezetői vásárolták meg.
Ezután Enrico Piaggio úgy döntött, hogy jóváhagyja a sorozatgyártást, és kezdetekben a Lancia segítségét és támogatását kérte. Megkezdődött tehát az első, 2500 példányszámú tétel tömeggyártása, ebből 1941-ben 2181 Vespát el is adtak, a következő évben 10.500 darabot, majd 1948-ban már 20.000 darabot gyártottak és értékesítettek.

Vespa Gts 300, Cycle, Motorcycle, Scooter

Az ára megegyezett egy alkalmazott több hónapos munkájával, azonban a részletfizetés lehetősége jelentős ösztönzést jelentett  mindenki számára.
A Fiat nagymértékű elterjedése előtt a Vespa adta az első lendületet Olaszországban a tömeges motorizációhoz.

Motor Scooter, Piaggio, Roller, Tricycle, Oldtimer, Old

Külföldön is érdeklődéssel nézték a robogó születését, valamint  Enrico Piaggio tökéletes marketingérzékkel állandó figyelmet fordított a Vespa körüli kezdeményezésekre.

Az első Vespa Club 1949. október 23-án született szintén Toszkánában, Viareggióban.
Két évvel később 20.000 Vespa-rajongó özönlött az 1951-es olasz Vespa-napra. 1953-ban már több, mint 10.000 Piaggio állomás működött szerte a világon, Amerikát és Ázsiát is beleértve.
Nem lenne teljes a sikertörténet, ha nem majmolták volna. A Vespa illegális másolatát, egy 150 cm³-es, Vyatka márkanevű motor gyártását 1957-ben kezdték meg Kirovban, az egykori  Szovjetunióban.

Motor Scooter, Vespa, Roller, Cult, Flitzer, Retro

A Vespa a mozikban és a zenében

A  Vespa számtalan ismert filmben jelenik meg, a teljesség igénye nélkül néhány filmcím: Vacanze romane, Padri e figli, Poveri ma belli,  I soliti ignoti,  La dolce vita, Boccaccio ’70, American Graffiti , Sapore di mare, Il ragazzo di campagna, 7 chili in 7 giorni , Good Morning, Vietnam.


A  ‘90-es évek végén az azóta már feloszlott Lùnapop szentelt egy dalt a Vespa 50 Specialnak.

A Piaggo Múzeum közel 5.000 négyzetméteren várja a látogatókat, ez  Olaszország legnagyobb, és Európa egyik legnagyobb motormúzeuma, ahol a Vespákon kívül az Ape, Moto Guzzi, Aprilia, Gilera és Piaggio motorok tekinthetők meg.
Jelenleg a múzeum a világjárvány miatt zárva tart, virtuális túrán ITT járható körbe a múzeum.

Ha tetszett a bejegyzés, és szerinted másoknak is érdekes lehet, köszönöm szépen a megosztásokat! 🙂 

brevettoszabadalom
progettoprojekt, terv
simboloszimbólum
innovativoinnovatív
origineeredet
incertobizonytalan
imitazioneutánzat
carrozzeriakarosszéria
prezzoár
produrregyártani

 

Back To Top