HSRCA Historic Spring

1000 Miglia, robogjunk át Olaszországon veterán autókkal!

A Mille Miglia a veterán autók látványos versenye, aminek a megszervezésére és lebonyolítására 1977 óta rendszeresen sor kerül Brescia-Róma között.

Az elnevezés az 1600 km-nek (pontosabban kb. ezer mérföldnek) megfelelő útvonal hosszának köszönhető. A versenyt Freccia Rossaként is ismerik, azaz  „a világ legszebb versenye”, ahogy azt a legendás Enzo Ferrari titulálta.


Képek forrása: bresciatourism.it

Idén június 11-15. között kerül sor a látványos autóversenyre.

A Mille Miglia története 
Az első Mille Migliára  1927 márciusában került sor 1000 Miglia Kupa néven, és az úgynevezett 4 muskétás, azaz Aymo Maggi, Renzo Castagneto és Franco Mazzotti 1926 decemberi ötlete alapján látott napvilágot, a szervezésben negyedikként  Giovanni Canestrini újságíró vett részt a pilótákon kívül.

A verseny kezdetben nem irányozta elő a szakaszokra osztást, hanem egyetlen futamból állt. 21 óra úttalan utakon, esővel és köddel küzdő vezetés után Ferdinando Minoia és Giuseppe Morandi győztesként haladt át a célvonalon az Om 665 Sport Superbában.
A siker azonnali volt.
Nuvolari és Guidotti Alfa Romeo 6C 1750 GS fedélzetén négy év is elég volt ahhoz, hogy a legendás 1930-as futamon átlépje a 100 km/h átlagsebesség határát az Alfa Romeo és bátor sofőrei: Nuvolari, Varzi, Campari, Pintacuda, Biondetti.

1939-ben a Mille Miglia nem került megrendezésre, mert az előző évi futamban körülbelül tíz nézőt elgázolt egy Lancia Aprilia, ami Bologna közelében letért az útról, így a baleset miatt Benito Mussolini nem adott többé engedélyt a futamokra.

A szervezők nem vesztették el a kedvüket, és egyfajta kört alakítottak ki Brescia, Cremona és Mantova között, amit kilencszer autóztak végig, nos így született meg a Brescia Mille Miglia Nagydíj.

Forráskép megtekintése

1941-ben Olaszország belépett a második világháborúba, és a Mille Migliát 1946-ig felfüggesztették. A világháború után a versenyt Mille Miglia-Coppa Franco Mazzotti néven folytatták az 1942-ben elhunyt egyik alapító emlékére.

1950-től 1957-ig a világ minden tájáról érkezett hivatalos gyártók és profi pilóták a megmérettetésre. Az esemény olyan nemzetközi jelentőségűvé vált, hogy jelentősen hozzájárult az ország úthálózatának újjáépítéséhez, valamint az autóipar fejlődéséhez, ami a háború utáni időszakban az olasz fellendülés egyik igazi motorjává vált.
Az 1956-os kiadásban Stirling Moss megdöntötte az átlagsebességi rekordot: 157,65 km/h.

Forráskép megtekintése

1957-ben újabb tragikus esemény történt. Alfonso de Portago spanyol pilóta, Edmund Gurner Nelson amerikai navigátor és kilenc néző vesztette életét Mantova tartományban egy gumiabroncs robbanás miatti balesetben.
Ekkor eltörölték az országúti gyorsasági versenyeket.

A következő évek versenyeit már új keretek között tarthatták meg,  egyes rövid szakaszokon teljes sebességgel, míg a hosszabbakon 50 km/h sebességgel lehetett haladni.
1968-ban történelmi Mille Migliát rendeztek annak örömére, hogy az Alfa Romeo első győzelme óta kereken 40 év telt el.
A következő években minden 2. évben, majd 1987-től évente kerülnek megrendezésre a futamok.

A verseny szervezői bejelentették, hogy kérték a Mille Miglia felvételét az UNESCO immateriális világörökségi helyszínei közé.

A Mille Miglia klasszikus útvonala Bresciában kezdődik és ér véget rövid római megálló után, és körülbelül 1600 km. A veterán járművek útvonala az évek során változott, de az indulási és az érkezési célpont változatlan maradt.

A Mille Miglia sztárja az Alfa Romeo, 1927-1957 között 11 győzelmet tudhatott magáénak, 1948-től a Ferrari 8 versenyt nyert.

Free photos of Alfa romeo

A Mille Miglia Múzeum
2004 novemberében a Bresciai Automobilklub és néhány rajongó létrehozta a Mille Miglia Múzeumot Sant’Eufemiában, aminek az elnöke hosszú ideig Cavalier Camozzi volt.

A Mille Miglia természtesen jónéhány film alaptörténetét is szolgáltatja, a teljesség igénye nélkül:
–  Mario Baffico : A kezek tánca
–  Federico Fellini: Amarcord
–  Claudio Uberti: Rosso Mille Miglia

A verseny tiszteletére rendezik meg Brescia történelmi központjában a Fehér Éjszakát szombat este, ami az  utolsó előtti versenynap. Ebből az alkalomból késő estig nyitva tartanak az üzletek és múzeumok, a város főterein pedig ismert művészek lépnek fel.

Az alábbi olasz nyelvű dokumentumfilmben, amit elsősorban olaszul már tudók vagy a nyelvet gyakorlók figyelmébe ajánlok, még több érdekes információt megtudhattok  a Mille Miglia történetével kapcsolatban.

Ha tetszett a bejegyzés, és szerinted másoknak is érdekes lehet, köszönöm szépen, ha megosztod! 🙂

percorso útvonal
miglia mérföld
gara verseny
corsa futam
bordo fedélzet
velocità media átlagsebesség
coraggioso bátor
distanza távolság
vettura storica veterán jármű
guerra mondiale világháború
Facebook
Twitter
LinkedIn